<3

Jag vet inte var jag ska börja, den senaste veckan har minst sagt varit omtumlande. Innan dess var jag bara slö på att uppdatera. 

Den 10.2 var jag ut med mina fina vänner & firade att jag fyllt år! Vi (aka våra kockar snabben & törna) lagade underbart god mat, vi lyssnade på bra musik, vi drack vin, vi shottade, vi spelade spel & vi drog ut! Det var en underbar kväll! 

Den 11.2, min farfars födelsedag (sände många tankar <3). Vi satt på Bagel street café & åt frukost. Pratade på om det ena och det andra. Då kom samtalet, samtalet från min mamma. Samtalet där mamma berättade att farmor låg på sjukhus, igen. Egentligen inget förvånande då min stackars farmor åkt in och ut ganska flitigt de senaste åren. Hon hade fått en stroke och ramlat. Men , mamma tillade denna gången: "det ser inte ljust ut". 

Jag bröt ihop, grät offentligt i min vän Törnas famn. Jag kände mig svagst på jorden. Jag kände mig hjälplös, och jag kände mig dum. Dum för att jag inte tog mig tid att hälsa på henne under mitt senaste besök hemma. Dum för att jag inte hälsat på henne så mycket som jag borde osv. 

Medan mina vänner städade lägenheten satt jag ute i en okänd trappuppgång och pratade i telefon. Pratade med faster, med syster S och slutligen med mamma igen. Jag bestämde mig för att åka hem. Jag kom iland vid 23, då var läget stabilt med farmor så jag åkte hem , kramade mamma och sov. Dagen efter åkte vi in till sjukhuset. Min stolta fina farmor, låg fridfullt i sängen och sov. Hon sov länge, när hon sedan vaknade till kunde hon inte prata. Hon snubblade, fumlande, mummlande. Stroken visade sig. 

Vi satt vid hennes sida ett par timmar, mamma och faster pratade om annat. Jag fann inga ord. Jag satt och tittade på henne, hon såg så fridfull ut. Min finafina farmor. Senare var det dags att åka därifrån, jag gick fram till henne, tog hennes hand och kände hur tårarna brände under ögonlocken. Jag fick inte fram några ord.

Vi åkte på kalas, mammas & pappas gudbarn fyllde 12år. 12år, jag kommer bra ihåg hennes dop. När hon blev satt i min famn och drog i mitt hår. Jag var 8år, och brydde mig inte om det. Hon var ju så liten och oskyldig. Annat var det nu, men det tänkte jag inte skriva om. Men jag reagerade på hur stor hon blivit. 
Efter middagen åkte vi tillbaka till sjukhuset, jag satte mig vid farmors sida och höll hennes hand. Höll den i timtal, pratade med henne när hon vaknade till, och strök håret ur hennes ansikte. Min starka fina farmor, låg nu här , ynklig och liten i en stor säng.  Att det här skulle vara samma kvinna som blivit arg på mig för att ha smakat på pepparkaksdegen när vi bakade pepparkakor för många år sedan var för mig svårt att förstå. 

Jag och faster satt där i många timmar, innan vi beslöt oss för att fara hem till henne. Vid 02 kom pappa och hämtade hem mig. Det bör tilläggas att han kom hem med färjan från en skidresa.

Dagen efter valde jag att vara hemma istället för iskolan. Åkte in till stan med pappa, gjorde ärenden och besökte farmor. Hade en annan känsla i kroppen, en känsla av frid. Tog en paus och åkte och åt pizza med mamma för att sedan åka tillbaka till sjukhuset igen. Jag satte mig vid hennes sida, höll hennes hand, pratade lugnande med henne, försökte förstå vad hon sa. 

Vid 8 kom mamma och brorsan dit, de stannande en stund och sen beslöt vi oss för att åka hem. Farmor var stabil, lugn och fridfull. Jag visste inte då om jag skulle få se henne igen men ville inte säga hej då. Men det blev sista gången, mina sista ord till min farmor blev "God natt, sov gott". 

Morgonen därpå satte jag mig på färjan för att åka mot skolan. Kände mig lugn. 

Dagarna i skolan blev dock inte de bästa, gick på alla lektioner, men var inte mig själv. Men jag gjorde vad jag skulle göra. Tisdagen onsdagen var bedrövliga. Låg isängen båda kvällarna , tittade på serier, sov. Var helt slut i kroppen, ledsen och förtvivlad om vartannat. Orkade inte, ville inte träna. 

På torsdagen vände det, vi hade drama med pappa PP, körde alpin barmarksfys, det var skönt för benen att få jobba lite! Sedan var jag bollkalle & målvakt, och det var roligt. Fick tillbaka lite gnista, kände nästan igen mig själv. Avslutade dagen med skidor, underbart! 

Torsdagen var första kvällen jag kände för att träna, så det blev 1½h styrka, och skönt var det! Trots att fysen kändes i benen! 

Sen kom fredagen, skridskodag på förmiddagen och möte med Riksidrottsmuseét på eftermiddagen. Bra dag! På kvällen blev det volleyboll, första gången jag spela sen knäskadan! SÅÅHÄÄÄÄÄR KUUUUUUUL! 

Lördag, 18.2. Dagen jag aldrig glömmer. 

Kunde inte åka hem på fredagen då jag & Rebecca jobbar lördagar på innebandyskolan. Vi kom iväg i tid och hade lite dötid innan vi börja. Jag bestämde mig för att kolla facebook. Där, får jag läsa att min farmor somnat in, på FACEBOOK! Jag blev ledsen, förtvivlad och arg på samma gång. VEM är så dum att man skriver ut det på fb?!?!? 

2min till jobb, jag kan bryta ihop eller jag kan bita ihop. Valde det senare & men dagen blev tuff. Men, jag klarade det. Tack vare att våra knattar är så fina och Rebecca är som hon är! (: 

Påvägen hem ringde min faster och då brast det. Åkte som planerat hem på kvällen. Jag åkte till Göran, för att träffa mina vänner. Och behöver jag säga annat än att jag har världens bästa?! Så himla skönt att få återse fina gänget igen och få prata med Sara <3 Somnade sedan i vanlig ordning på soffan, men fina omtänksamma Göran lyckades väcka mig och få mig att flytta mig 2m och sova på en madrass istället för att slippa vakna upp med nackspärr, tack kompis! 

Idag är det söndag, och dagen har spenderats med familjen. Syster T & henne sambo kom på kaffe och vi har pratat, spelat kort och jag har masserat. En mysig eftermiddag helt enkelt. Precis vad jag behövde! 

Nu ligger jag i min obekväma säng på rummet på Lillsved. 

Jag har svårt att avgöra hur jag egentligen känner mig. Ett liv fast i en säng är inget riktigt liv, och verkligen inte ett liv min farmor skulle vilja leva.  Jag är ledsen för att ha förlorat henne till andra sidan, men jag vet att hon är lycklig över att få återförenas med farfar! <3 


Vila i frid farmor <3


Ett oväntat samtal,...

Det har hänt mycket i veckan, mest positivt tills jag fick ett oväntat samtal i lördags. Orkar dock inte berätta nu för är oplanerat hemma på Åland igen. Ger all styrka & kraft till farmor! <3


Kämpa farmor, kämpa! <3

// Hanna

7år & 20år!

Isöndags var jag & brorsan på 7års kalas, tänk att skruttungen blivit så stor :o hon var ju just såhär liten; 



Vi blev bjudna på bullar & tittade på en mysig barnfilm om tomtar & troll, riktigt gammaldags hederligt! :) Skruttungen hade nämligen lite stegring stackarn så hon var väldigt lugn som omväxling :p 

Därefter åkte vi & handla lite, bl.a. runebergsbakelser eftersom det var runebergsdagen den 5.2, tacksam att jag inte föddes den dagen som jag var beräknad eftersom bakelserna INTE är goda, hujj, hur hade vi lyckats glömma det?! Hur som helst så lekte sen pappa & jag bildoktorer, mest pappa och han lyckades fixa både bälte & baklucka, sweet! Sen skulle ha lära mig valla skidor, han påstod att han gjorde det snabbt men nog höll vi allt på i dryga ½h och då var det ändå inte klart :o Jessus! 

Vid halv 6 åkte vi sen in till stan och till restaurangen " Texas Long horn" som är ett ganska nytt steakhouse som vi ej testat innan och det har vi verkligen missat ! Åt 3-rätters, sallad till förrätt, New York ryggbiff och sen avslutningsvis "Granny smith apple pie" med vaniljglass till efterätt! Supergott & en riktigt mysig middag med mamma, pappa och brorsan :) Så det blev min 20års middag! 

Avslutade sedan kvällen med att ha filmmys med brorsan, det råkade sig så att han hade samma film som jag & Törna såg tidigare, men som vi somna till såå nu fick jag se hela :) Bra var den, synd att jag inte kommer ihåg vad den heter :p 


6.2-12, Hanna 20år! :D

Idag är det alltså min 20års dag, känns lite otroligt faktiskt, att jag är 20år nu :p haha kommer nog ta ett tag att lära mig säga det :D 

Startade iaf dagen med att bli väckt av underbar födelsedagssång av den eminenta triokören (mamma,pappa, brorsan) :) Fick pengar, skidhandskar & en superfin adidas-sportklocka! :)

Fick sedan äta frukost själv då de andra hade bråttom iväg men det var rätt skönt :) Åkte sen till dagens första stopp; Träningsverket! 

Fick börja med att värma upp, blev 6-7min på löpbandet innan det var dags för TESTET! Började med idioten, fortsatte med skridskohopp, enbenshopp, idioten med backning innan vi HELT konstatera att mitt knä är SUPERDUPERSJUKTUNDERBART STABILT! :DDDDD Fick sedan köra lite styrka medan hon skrev ner övningar såå nu är det styrkeprogrammet 2ggr/vecka + 3ggr/veckan upptrappningsprogram som består av idioten, olika hoppövningar och sånt! 2 veckor! Sen får jag testa spela :DD Aaaah, helt otroligt ! Efter avklarat träningspass åkte jag & handlade lite, bl.a. gröt till skrutthilma som inte vill äta mat :p därefter vidare till faster som bjöd på lunch! :D 

Sen gjorde jag lite ärenden på stan innan det var dags för prev där jag möttes av en superduper trevlig kvinna som var helt lyrisk glad över att jag fyllde år idag :D haha fortsatte sen till apoteket innan det var dags för ett besök hos min frisör Emma! Vilket var väldigt välbehövligt :D Lät henne få fria händer så det slitna togs bort, håret klipptes upp & toppades! Mycket nöjd :) 

Hann sedan träffa världens bästa Jennifer en stund :D Tog oss nöjet att dra till Alko nu när jag får handla vad jag vill ;) Men där satt minsann en surkärring, men fick ett grymtande grattis iaf! håhå, vissa människor alltså. Därefter var det dags för att dra till båten, trodde att jag skulle få dötrist då jag vid första anblicken bara såg pensionärer meen sen kom Julia! :D Kul med sällskap! 

Väl tillbaka på skolan, efter att ha missat ena vajerfärjan med 5sek typ såå blev jag bjuden på tårta av mina finisar! Fick även små presenter! Har hur gulliga vänner som helst! :D 

Summa sumarum har jag haft en toppen födelsedag, hur många sms som helst & miljontals grattisar på fb! :) Nu är det dags för sängen, imorgon är det skola som gäller! 

Peace out, bjuder på en bild;


Då 19, nu 20! :D

Söndag!

Herregud vad tiden går, det är redan söndag. Denna vecka har gått sjukt snabbt, mycket tack vare att vi var lediga mån-tis förståss. Hur som helst så är klockan lite över 12 nu och jag ska småningom hoppa i duschen för att sedan dra med brorsan & åka på kalas till skruttan, måste bara slå in presenterna först! :) 

Pappa som lovade leka bildoktor är borta på skidtävling och sen ska dom iväg och dansa han och mamma. håhå aldrig är det lugn och ro i det här huset ! 

Så får väl se hur mycket som blir gjort, hade varit fint at få bilen och skidorna fixade faktiskt. Menmen, morgondagen, min födelsedag är iaf planerad nästan in i minsta detalj; 

9.45: Träningsverket & göra knätest!
LUNCH - var och med vem?
13.00: Prev & fixa p-piller
13.45: Klippa mig!
FIKA?
16.00: Båten tillbaka!

Skönt med planer, lite halvsegt att åka båt & äta middag själv på sin födelsedag menmen, sånt är livet! 

Har sovit bra inatt, drömde aningens underliga saker dock. Är småtrött ändå faktiskt, hoppas det hjälper med en dusch! 

Hope you're having a good one! 

// Hanna

Friday, I'm in love!

Alltså fredagsmorgnar, tröga som fan att gå upp men ååh vad jag älskar att inleda helgen med ett underbart spinningpass! :D Känns såå skönt att ta ut det där lilla extra inför helgen, eftersom jag är sämst på att finna tid till att träna på helgen. 

Lika så var denna fredag, sköönt! Benen kändes dom sega, och min cykel knarra meen det var underbart ändå! Fick en extra kick energi mot slutet och spann som aldrig förr på intervallerna ! Superbra musik hade hon där fina Åreflickan fixat! Like always ! :) 

Dagens första lektion var sedan beteende, pratade om ledarstilar och att man bör vara en flexibel ledare som kan anpassa sitt ledarskap efter situationen! :) Intressant & givande! Därefter hade vi fysiologi och högintensivträning (träning där du ligger ca 15-20 slag under maxpuls) vilket innebar att jag och Malin snällt fick sitta på sidan. Sega ben ledde till att jag endast körde lite mage/rygg på egen hand och hjälpte sedan till att ta pulsen på de som blev utan klockor. 

Efter lunchen som fredag innebär glass till efterätt hade vi likaså i vanlig ordning TTF! Det var även det givande, mycket vettigt snack om allt möjligt aktuellt. Tog inte på mig mer ansvar, check! Har ju ansvaret för denna overallbeställning nu såå det räcker med det som extra innan sportlovet ! Som vi för övrigt har mycket kvar att jobba med! Eftermiddagen blev sedan lugn, snökaoos ledde till att folk hade kört av vägen och liknande så vi höll oss hemma, tvättade kläder, prata strunt, plockade och städade ! Avslutade sedan kvällen i ghettot med filmmys! Såg "The terminal" Riktigt bra! :) 


Idag har jag jobbat, vi var 4pers + en knatte som bara är extrahjälp (vanligtvis 5-6 + chefen) och våra chefer var på vår skola på utbildningsdag! Jajja, så kan det gåå men det gick asbra ! :) Åh vad jag älskar våra knattar, de är underbara! De ger så mycket tillbaka :)  Fick dock pussla med att se till att alla skulle få äta så såg till att vi bytte runt och så och gick själv vid halv 2, 2?! Aja,  blev sent meen fick i mig lite iaf! Och undertiden pratade jag med en härlig knattetjej! " Jag älskar dig, kan inte jag få bo hos dig och vara med dig hela tideeen???" Barn är såå söta :) Fick inte så mycket mat i mig meen desto mer kärleksenergi! 

Väl tillbaka på skolan sen såå blev det snabbpackning eftersom jag var supertrött efter filmmyset kvällen innan meen jag hann bra ändå! Kände lite  halvpanik på Vaxholmsvägen meen e18 var bra uppkörd sen såå det gick att köra som vanligt ! :) 

Färjan hem var mindre spännande, internet seega och ville inte alltid fungera meen fick istället inlämningsuppgiften från Rauno gjord & skickade även in den nu när jag kom hem ! Check ! :D Har förresten även fått svar från fredsinstitutet nu angående volontärjobb och det verkar finnas intressanta projekt att åka till! :DD Så har nu bekräftat vad jag är intresserad av osv, ska se vilka länder som erbjuds :)

Nu ligger jag hemma i mitt barndomsrum, kom hem vid halv 12 ungefär var så sjukt trött så valde att åka hem direkt, pappa kom dock till mammas jobb så lämna vi hennes bil där och så åkte han med mig hem. Han ska få leka bildoktor imorrn, försöka fixa bakluckan & bältet! I övrigt såå ska jag på kalas till skruttan imorrn, tror brosan sku haka också och så lära mig valla skidor och umgås med familjen! Ska även bli firad på kvällen med att gå ut & äta ! :D Nicenicenice! 

Nu sova, ska väl inte sova bort hela dagarna hemma så! Förresten så fyller jag år, i övermorgon!? :D Och så ska jag göra SLUTtest för mitt knä då också, gaaaalet ! :DD 

God natt !

// Hanna

Happy days!

Efter förra inlägget då jag hade en bra morgon som ledde till en dålig kväll så har nu skolan satt igång igen och det med bra dagar !

Igår, onsdag så hade vi först föreläsning med Kalle. Gick igenom grundligt kring årsmöte, föredragningslista osv ! Jag kan det mesta vid det här laget, efter ca 2-3år i 3 styrelser men det är himla intressant ändå & lite nytt lär jag mig nog :) 

Efter lunchen var det dags att dra till gurraberra badet för att hålla i andra simskolepasset för de vuxna ! Men det är väldigt varierande ålder, då de yngsta går "invandrarlinje" på gymnasie och de äldre är uppåt 50-60. Vissa har aldrig simmat tidigare, medan andra har kan simma och vill lära sig dyka, livräddning och annat. MEN, det är superkul, verkligen ! De ger så mycket tillbaka, de är såå tacksamma människor! :) 

Denna gången jobbade jag mycket med 2 rätt unga tjejer och även en äldre dam från Afganistan som hade en sån simburka!?! på sig :) 

Typ en sån här;


Jag skulle tycka att det var rätt jobbigt & simma i en sån, men krutgumman fixade det ! :) Däremot kunde hon inte simma när killarna, hmm knepigt det här med kultur & religon men det gick bra ändå :)

Efter simskolan bubblade vi lite i poolen och sen hem och käka middag. Vid halv 6 styrde vi sedan kosan in mot stan & Annexet för att se Gavin de Graw ! Och vilken kille, shit alltså ! Helt underbar ! :)


Någons bild, kanske lägger in egna om nån dag :)

Killen var hur som grym & jag hade en sjukt trevlig kväll med Strömmen, Snabben, Aron, Niclas & Tove :)
Kom hem vid tolv, lagom trötta men såå värt det ! :)

Torsdag

Kom hem sent på onsdagen men ingen rast & ro här inte. 08.50 stod det spinningredovisning på schemat! Jag var pigg, jag var pepp & jävlar anamma jag skulle bli instruktör idag ! Och det gick, hur bra som helst ! :D PP (vår bedömare) var toknöjd ! Bra snack, bra låtar, bra tema, bra utstrålning ! :D Åh, helt underbar !

Så numera är jag; dotter, lillasyster, storasyster, moster, student, ib-ledare, bamsegympaledare, trampettledare & spinninginstruktör ! :D Awesome! 

Därefter gick jag på rosa moln och hann inte med mycket vettigt på studietiden alls :p På lunchen hade vi ett halvt onödigt möte, åååh dessa personer som ej bryr sig. Efter lunchen hade vi sen första handbollspasset & tamtadam jag kunde vara med till 95%! Hoppade bara över sista minutrarna som vi skulle spela, då risken för hoppa och snedvridning är stor. Men ååh, härligt att få vara med :D Avslutade sedan med massage; bröst, nacke & öron stod på schemat ! Mycket skönt :) 

Efter middagen, som faktiskt var riktigt god idag! Så läste jag svenska med Yui och jaa, tanken att bli lärare slog mig :) För jag tyckte faktiskt att det var riktigt kul! :D Var helt övertygad om det var helt rätt i flera timmar, googlade om det när jag kom hem och allt meen sen kom tveksamheten tillbaka, igen,... håhå, har iaf 1 månad på mig innan ansökan ska vara inne för nästa höst ! (inte för att jag kommer plugga meen hade ju vart najs att ha platsen färdig ;))

Hur som helst så drog jag mig sen till gymmet, gick helt okej bra med tanke på att det var länge sen sist, har haft så sjuukt mycket annat roligt för mig :)) Men tror nog spinningen gett mycket också! 

Sen drog vi iväg och handla en sväng och nu sitter jag här och äter joggis med blåbär/banan & frön. Det går segt. Men just ja, pratade med bror & far i telefon också, länge sen sist så det var trevligt ! Ringde framför allt pga att jag fått röda konstiga utslag på ett par ställen på benen ;S liknar allergisk reaktion men vettefan vad det kan bero på alltså. Pappa trodde iaf inte det var nån fara (Y) :) 

Imorgon är det redan fredag, shit ! På schemat står beteende och fysiologi! Därefter ttf (klasstimme) och efter skolan tänkte vi dra och skida om det är bra väder för det! Dvs inte för kallt och inte snöstorm. Får hålla tummarna ! Annars blir det nog ett pass på gymmet. Men ska kickstarta morgonen med en spinningpass såå nu är det allt dags att stänga ner & tuttisova ! 

Men idag var en happy dag ! 
// Hanna

RSS 2.0